5 tips om een professionele pilotenopleiding te kiezen
De luchtvaart gaat door harde tijden. Het luchtverkeer is bijna compleet stilgevallen rond maart en kent nu een geleidelijke heropleving. Het is begrijpelijk dat wie vandaag met een vliegopleiding wil starten meer dan ooit voor een goede pilotenschool wil kiezen. In de volgende jaren zullen het enkel de piloten met de beste opleiding zijn, die een goede kans zullen maken op een job in de cockpit.
1. Kijk uit voor verborgen kosten
Een vliegopleiding kost geld want brandstof en 1-op-1 instructie zijn kostelijk. Gemiddeld kost een opleiding in West-Europa rond de 100.000 euro met uitschieters tot 150.000 euro en meer. Wanneer je een vliegschool uitkiest, is het belangrijk niet alleen naar de basisprijs voor de opleiding te kijken maar ook naar de extra kosten zoals landingstaksen, materiaal (hoofdtelefoon, uniform enz.) en examenkosten. Als de pilotenschool die je bezoekt afwijkende antwoorden geeft over extra kosten, wees dan op je hoede: eis transparantie over welke kosten wel en niet inbegrepen zijn.
2. Informeer naar de “after care” services die de school aanbiedt
De vraag naar piloten gaat altijd op en neer en dat is gebonden aan de economie en de seizoenen. Traditionele vakantiemaatschappijen bijvoorbeeld, zullen in het najaar piloten selecteren om ze tegen het volgend zomerseizoen vliegensklaar te krijgen. Het is dus moeilijk om te voorspellen of je in een “recruitment wave” zal vallen wanneer je afstudeert of niet. Sommige vliegscholen voorzien daarom “after care” programma’s die de skills en de vergunningen van hun afgestudeerde piloten op peil houden. Wanneer deze in de prijs zijn inbegrepen is dat mooi meegenomen want het moment van afstuderen wordt minder cruciaal. Let op voor scholen die after care programma’s aanbieden tegen een (vaak te grote) extra kost.
Sommige vliegscholen voorzien “after care” programma’s die de skills en de vergunningen van hun afgestudeerde piloten op peil houden.
3. Check wie de instructeurs zijn
Instructeurs zijn een grote kost voor vliegscholen en eentje waarop velen proberen te besparen. Ze doen dat door jonge, onervaren instructeurs aan te nemen, die vaak zelf net van de schoolbanken komen. Voor een opleiding tot beroepspiloot is het zeker aangeraden om in de gevorderde fase van je opleiding (na het behalen van je brevet tot privaat-piloot), les te krijgen van instructeurs met veel operationele ervaring, liefst nog mensen die zelf als lijnpiloot werken.
4. Bestudeer de vloot die gebruikt wordt
Bekijk in detail de “fleet” pagina van de vliegschool: beschikt de school over een moderne vloot met zogenaamde “glass cockpit” toestellen? Voor de gevorderde fase van je opleiding is een modern toestel met digitale cockpit van belang om je ten volle te kunnen voorbereiden op een job bij een airline. Let ook op voor scholen die een te grote variatie aan vliegtuigtypes hebben, verkies bij voorkeur een school met een zogenaamde “uniforme vloot” die bv uit enkel Diamond, Piper of Cessna bestaat, geen mix van de types, want dat heeft vaak een directe invloed op de opleidingskwaliteit.
5. Kies voor een school die de MCC (het laatste deel van je training) met een bestaand type toestel doet (idealiter van het type Airbus of Boeing)
Het laatste (en waarschijnlijk het belangrijkste) deel van je professionele pilotenopleiding is de MCC: de “multi crew course”. In dit deel van je opleiding leer je een complex vliegtuig besturen in teamverband (dus met een andere student). Je leert een jet besturen met behulp van standaardprocedures en je leert samenwerken om complexe noodsituaties op te lossen. Het doel is om helemaal ondergedompeld te worden in de wereld van de grote luchtvaart en daar speelt het realistische gehalte van de simulator die wordt gebruikt een grote rol: hoe realistischer de simulator, hoe beter.
Blijf weg van scholen die (vaak aan een even hoge prijs), een MCC aanbieden op “generische” of “mixed type” simulatoren die geen echt vliegtuig representeren. Dit zijn goedkopere, minder kwalitatieve simulatoren en bereiden de studenten minder goed voor op hun eerste job-interview, waar een vlucht in een simulator van een echte jet bijna altijd een onderdeel van is. Geef daarnaast zeker de voorkeur aan scholen die een APS-MCC aanbieden, dit is een fors uitgebreider MCC-programma dat de studenten veel beter voorbereidt op een job bij een luchtvaartmaatschappij. Ook dit verhoogt aanzienlijk de jobkansen na het afstuderen.
Deze vragen moet je zeker stellen als je een pilotenschool bezoekt:
- Wat is de totale opleidingsprijs en welke kosten zijn niet inbegrepen?
- Wat is de totale kost van de dingen die niet zijn inbegrepen in de trainingskost?
- Hoeveel ervaring hebben jullie instructeurs en hoe oud zijn ze gemiddeld?
- Wat zijn jullie “after-care” initiatieven en zijn deze in de prijs inbegrepen?
- Hoe lang houden jullie mijn vergunningen geldig na het afstuderen als ik niet onmiddellijk een job vind?
- Voorzien jullie “job interview training”?
- Welke types vliegtuigen gebruiken jullie en hebben deze “glass cockpits” (digitale cockpits)?
- Hoe wordt de MCC georganiseerd? Is dit op een bestaand type vliegtuig of op een generische simulator?
- Organiseren jullie de MCC zelf of wordt dit uitbesteed? Indien dit het geval is, wie betaalt de transport- en overnachtingskosten?
- Voorzien jullie een APS-MCC?
- Waar zijn de afgestudeerde studenten van jullie school werkzaam?
Bonus: laat de situatie van vandaag jouw toekomst niet bepalen!
De luchtvaart heeft al vele watertjes doorzwommen: de Golfoorlogen, de WTC-aanslagen, de economische crisis van 2008 zijn slechts enkele voorbeelden uit het verleden waarna de luchtvaart zich ook steeds heeft hersteld. In de geschiedenis is gebleken dat grote ontslagrondes na twee tot drie jaar leiden tot pilotentekorten. Enkel naar het heden kijken om je jobkansen in de toekomst in te schatten is niet genoeg, het is belangrijk om dat in een breder perspectief te bekijken en de juiste pilotenschool te kiezen: eentje die kwalitatieve opleiding voorziet (en dat is vaak niet eens de duurste school!).
Pieter Brantegem
Boeing 747 piloot en Vlieginstructeur