Alle artikels

Opleiding tot beroepspiloot? Dat start met een gesprek met onze psychologe.

Piloot worden is en blijft voor veel jonge mensen een kinderdroom. En terecht. Het is een beroep dat tot de verbeelding spreekt en geeft een enorme afwisseling. Om te slagen in een opleiding als beroepspiloot en uiteindelijk ook werk te vinden, is dan ook een breed pakket aan basisvaardigheden nodig.

D
E
L
E
N
Om te bepalen of die basisvaardigheden er zijn, heeft Skywings Flight Training een uitgebreid selectieproces. Gedurende het selectietraject wordt de kandidaat-piloot onderworpen aan computertesten, geschreven testen en een korte vliegtest in de simulator. Op het einde van al deze stappen wordt gekeken naar het globale resultaat en de motivatie van de kandidaat tijdens een gesprek met een selectiepiloot en onze psychologe Kathy. Zij zullen de resultaten overlopen en met de student overleggen waar de sterktes en zwaktes liggen. We laten Kathy zelf uitleggen waar ze op let tijdens dat cruciale eindgesprek.

Een veelgemaakte fout is dat kandidaat studenten qua zelfinzicht eerder op de oppervlakte blijven en weinig negatieve punten van zichzelf kunnen aangeven.

Hoe ben je aan Skywings Flight Training verbonden geraakt?

Mijn papa is instructeur bij SFT en zo is de connectie gelegd. Opgegroeid als dochter van een piloot ken ik de wereld van het vliegen goed genoeg om me van veel dingen een goed beeld te kunnen vormen!

Wat doe je naast je werk voor Skywings in het dagelijkse leven?

Ik werk als psychologe in een school voor deeltijds beroepsonderwijs. Naast mijn werk sport ik graag en speel ik dwarsfluit en cello, ook in een orkest. In niet corona tijden ga ik ook graag op reis.

Waar let je vooral op tijdens de motivatiegesprekken?

Ik let op het non-verbale gedrag van de kandidaat. Hoe graag mensen hun ware aard ook willen verstoppen, dat lukt niet. Daarnaast let ik op hoe zelfkritisch de kandidaat-student is. Je kan je zeker verwachten aan de vraag om 3 negatieve punten van jezelf te benoemen, sommige kandidaat-studenten zijn hiertoe moeilijk in staat of blijven eerder op de oppervlakte. Ik bestudeer ook de houding en het algemeen voorkomen van de kandidaat student. Ten slotte luister ik aandachtig naar de inhoud van de antwoorden op onze vragen: blijft de kandidaat eerder op de oppervlakte? Lijken de antwoorden sociaal wenselijk (antwoorden naar wat wij willen horen)? Wat is de motivatie om aan de opleiding te beginnen enzovoort.

Wat is een veelgemaakte fout van kandidaat-studenten tijdens motivatiegesprekken?

Wat ik tot nu toe het vaakst gezien heb is dat kandidaat studenten qua zelfinzicht eerder op de oppervlakte blijven en weinig negatieve punten van zichzelf kunnen aangeven.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste karaktereigenschappen die een piloot moet hebben?

  • Stressbestendigheid
  • Kunnen omgaan met kritiek maar zichzelf ook in vraag durven stellen
  • Flexibiliteit
  • Goede communicatieve vaardigheden
  • Verantwoordelijkheid
  • Teamplayer

Kan je de kandidaat-studenten 1 tip meegeven voor hun screening process?

De screening is alvast een eerste goed moment om stress te ervaren bij een motivatiegesprek, simcheck en andere testen die in je latere carrière alleen nog maar meer gaan volgen. Dus wees je bewust van wat die stress met je doet en blijf vooral jezelf tijdens het motivatiegesprek!

Voor het finale gesprek plaats vindt, moeten de kandidaten een lange lijst met psychologische (vaak gekke) vragen beantwoorden. Waar dienen al die vragen voor en hoe beantwoord je ze best?

De vragenlijst die je invult bij SFT gaat competenties na die belangrijk zijn in je functie als piloot zoals assertiviteit, stress tolerance, teamwork enzovoort. De vragenlijst bevat telkens twee stellingen waaruit je er één moet kiezen. Probeer niet elke stelling te overanalyseren maar op je eerste gedachte af te gaan. Kies een stelling die bij jou past en niet de stelling die beter zou passen bij een piloot want dan val je door de mand op een gesprek. Wanneer we merken dat je laag scoort op een bepaalde competentie, bespreken we dit ook tijdens het motivatiegesprek en kan je dit verder verklaren. Wees je er bewust van dat andere vragenlijsten ook een leugenschaal durven bevatten, dus probeer zo consequent mogelijk te antwoorden.

Vlieg je zelf graag?

Ondanks ik al heel vaak gevlogen heb en frequent reis, vlieg ik niet super graag. Ik heb schrik tijdens het opstijgen en als er turbulentie is, heb ik meteen beide leuningen vast. Maar als mijn papa vraagt om mee te gaan vliegen dan zeg ik meteen ja en dan is de schrik heel wat minder! 😉

Wat je is favoriete vakantiebestemming?

Afrika!

Pieter Brantegem

Boeing 747 piloot en Vlieginstructeur

Klaar om je droom waar te maken?