Je kan enkel piloot worden als je ingenieur bent
De toelatingseisen om een opleiding tot lijnpiloot te mogen volgen zijn wettelijk vastgelegd. Je hoeft zeker geen ingenieur te zijn. Wel moet je 18 zijn bij het behalen van je eerste brevet als commercieel piloot. De meeste pilotenscholen leggen echter strengere normen en toelatingsproeven op omdat de opleiding een bepaalde moeilijkheidsgraad heeft. De meeste luchtvaartmaatschappijen zullen ook een diploma middelbaar onderwijs vereisen voor kandidaat-piloten.
Als je beroepspiloot wil worden, moet je beschikken over een solide basis van hoofdrekenen, wiskunde en wetenschapsvakken. Daarnaast beschik je over het vermogen om grote hoeveelheden leerstof van buiten te leren op korte tijd en een goede hand-voetcoördinatie en stressbestendigheid.
Klik hier om de toelatingsvoorwaarden bij Skywings te bekijken.
Als je beroepspiloot wil worden, moet je beschikken over een solide basis van hoofdrekenen, wiskunde en wetenschapsvakken. Daarnaast beschik je over het vermogen om grote hoeveelheden leerstof van buiten te leren op korte tijd en een goede hand-voetcoördinatie en stressbestendigheid.
Een opleiding tot beroepspiloot is gemakkelijk te combineren met een job of andere studie
Een vliegopleiding is intens en veeleisend. Anders dan in een klassieke hogere studie, word je tijdens je opleidingstraject continu geëvalueerd op zowel je praktische vaardigheden als je theoretische kennis. Daarnaast is het minimum slaagpercentage op theoretische proeven 75%. De opleiding combineren met deeltijds werk of een andere studie is niet geheel onmogelijk maar vraagt toewijding is niet voor iedereen weggelegd.
Bij Skywings kan je om die reden enkel terecht voor een voltijdse opleiding.
Het diploma van beroepspiloot is niets waard
In Vlaanderen wordt het diploma van beroepspiloot (CPL ME-IR + Frozen ATPL) gelijkgesteld met een Professionele Bachelor. Dit kan interessant zijn voor mensen die na hun opleiding een Academische Bachelor via een schakelprogramma of een Postgraduaat willen behalen. Dit wil zeggen dat het dus niet absoluut noodzakelijk is om eerst een ander diploma te behalen als een soort van “veiligheid”. Voor jonge mensen die overtuigd zijn van hun keuze om beroepspiloot te worden, is het verstandiger om eerst de opleiding te volgen en nadien verder te studeren, terwijl ze werk zoeken als beroepspiloot.
Beroepspiloot zijn is een job voor mannen
Hoewel vrouwen slechts 5% van de pilotenpopulatie in Europa uitmaken, is er geen enkele reden waarom dit een mannenjob zou zijn. Er bestaan jammer genoeg nog steeds diepgewortelde denkbeelden, in stand gehouden door de filmindustrie en de algemene opinie van mensen die niet in de luchtvaart werken. Vaak aangehaalde argumenten zijn dat het onmogelijk is om als vrouw een gezinsleven op te bouwen. Los van het feit of dit argument relevant is, is het niet correct gezien je als piloot dezelfde rechten geniet met betrekking tot zwangerschaps- en ouderschapsverlof. Sterker nog: anders dan in andere sectoren, zijn de promotieprocessen van de positie van First Officer (copiloot) naar Captain (gezagvoerder) eerlijk en objectief omdat ze gebaseerd zijn op anciënniteit en de evaluaties van de voorgaande jaren.
Als afgestudeerd beroepspiloot vind je nergens werk
De luchtvaart is een volatiele sector die heel conjunctuurgevoelig is. Een economische crisis of een pandemie kunnen de luchtvaart tijdelijk sterk uit balans brengen. Maar de luchtvaart is ook veerkrachtig en heeft gemiddeld sinds na de Tweede Wereldoorlog een constante, sterke groei gekend. Daarvoor zijn altijd piloten nodig. Ook nu. Hoewel de COVID-19 pandemie nog stevig woedt, heeft de luchtvaart zich grotendeels hersteld en zijn meerdere maatschappijen opnieuw op zoek naar piloten. En dat zijn niet noodzakelijk opnieuw de piloten die hun werk verloren door de pandemie. Veel maatschappijen vullen hun pilotenkorps het liefst aan met jonge, afgestudeerde piloten omdat de investeringen die ze in hen doen langer renderen.
Er zijn wel twee belangrijke factoren die een grote invloed hebben op de kansen op de jobmarkt. Ten eerste, raden we afgestudeerden aan om niet enkel in België op zoek te gaan naar een cockpit seat. Als je kiest voor een leven als beroepspiloot, kies je ervoor om vaak van huis weg te zijn. Als je voor je eerste job verder dan je eigen omgeving kijkt, met name naar heel Europa, is de kans veel groter om snel een baan als piloot te vinden. Een tweede factor, is die van de kwaliteit van de vliegopleiding. De nodige vergunningen halen met overal net “een voldoende” is niet genoeg om een job als piloot vast te krijgen. Luchtvaartmaatschappijen willen de best opgeleide piloten die tijdens hun training meer meegekregen hebben dan het wettelijke minimum. Kies dus voor een opleiding die voor kwaliteit staat en laat je niet verleiden om voor de goedkoopste of de kortste opleiding te gaan.
Meer weten?
Wil je meer weten over onze opleidingsprogramma’s? Bekijk dan zeker de pagina over ons programma.
Pieter Brantegem
Boeing 747 piloot en Vlieginstructeur