Word lijnpiloot

Kan ik piloot worden?
Onze filosofie
Selectieprocedure
Het programma
Hoe kandidaat stellen?
Scholarship

Het programma

De Pilot Career Track is het belangrijkste opleidingsprogramma in ons aanbod. Na een geslaagde screening word je toegelaten tot het programma. Er zijn drie formules waaruit je kan kiezen, naast de voltijds opleiding van 2 jaar bieden we ook de mogelijkheid aan om te studeren op je eigen tempo. Daarnaast bieden we als enige school in België een Scholarship programma aan waarin je de opleiding combineert met een deeltijdse job op onze vliegschool. Snel zijn is de boodschap want de plaatsen zijn beperkt.

Fast track

Het fast track programma is er voor hen die voltijds bezig zijn met de vlieg­opleiding. Dit zorgt voor een snelle, intensieve opleidings­periode waar je van het slagen van de toegangs­proeven tot het afstuderen op een tweetal jaar rekent.

}

2 jaar

99.500 euro

Work & Study

Combineer werk en studies. Bepaal zelf je tempo en hoeveel tijd je aan vliegen en werken spendeert. We houden rekening met je situatie om tot een evenwichtige studie- en werkplanning te komen.

}

3 jaar

99.500 euro

Uniek in België

Scholarship

Met dit programma geven we getalenteerde mensen met beperkte middelen de kans om toch de vlieg­opleiding aan te vatten. Je werkt als scholar deeltijds in onze school en betaalt zo een deel van je opleiding terug.

}

3 jaar

54.900 euro

Prijs bevat

Training

Theorie

Praktijk

APS MCC

After care

Materiaal

Headset

Flight bag

Uniform

iPad

PPL in Montpellier

Reiskosten

Verblijf

Examen fees

Landing fees

Excl. examen- en landingsgelden in België en medische licentie. Bijkomende kost van ongeveer 5.000 euro.

Het traject

Afhankelijk van je gekozen programma zullen de timings verschillen maar inhoudelijk blijft de opleiding voor de drie programma’s identiek. Hieronder geven we je graag een overzicht van het traject dat je zal afleggen. Wil je meer informatie over de verschillende onderdelen kan je ons altijd contacteren of de brochure hieronder downloaden.

Vul je gegevens in en ontvang de brochure direct in je mailbox.

Voornaam*
Achternaam*

E-mailadres*


Ik wil ook de nieuwsbrief ontvangen

Screening

We hebben gekozen voor een hele uitgebreide screening. Dit doen we om jou een goed idee te geven van jouw latere slaagkansen, niet alleen bij het behalen van het diploma van beroepspiloot, maar ook bij het slagen van een job-interview bij een airline. We testen naast je kennis en je aanleg ook je motivatie, attitude en zelfreflectie. We kijken bij het nemen van de uiteindelijke beslissing naar je globale resultaat, wat wil zeggen dat een mindere proef niet noodzakelijk een negatief antwoord betekent. Op dit moment slaagt ongeveer de helft van de kandidaten op de toelatingsproeven.

Medical

Als beroepspiloot moet je het medisch certificaat klasse 1 behalen. Dit medisch onderzoek wordt uitgevoerd door erkende centra en is wettelijk vastgelegd. Een goede basisgezondheid volstaat. Een bril dragen mag. Veel medische condities zijn toegelaten op voorwaarde dat ze door medicatie of erkende behandeling onder controle zijn. De medische controlearts kan meer duidelijkheid geven.

Montpellier

Na het slagen van de toelatingsproeven en het behalen van de medische keuring, vertrek je richting Montpellier in Frankrijk voor het behalen van je PPL (je vergunning tot privaat-piloot), de eerste stap in je opleiding. We trekken hiervoor naar het zuiden van Frankrijk omdat mooi weer een vereiste is voor deze eerste fase. Daar vlieg je je eerste keer solo. Na een drietal maanden kom je terug met een vergunning op zak die je toelaat om met eenmotorige vliegtuigen te vliegen en familie en vrienden mee te nemen.

Antwerpen – Timebuilding

Eens terug in Antwerpen ga je vlieguren opbouwen als “pilot in command”, dit wil zeggen dat je zonder instructeur op pad gaat met één van onze eenmotorige Diamond 40 toestellen en vluchten uitvoert naar verschillende bestemmingen in binnen- en buitenland. Daarbij mag je ook vrienden en familie meenemen. Die fase combineer je met de zelfstudie van je ATPL-vakken (theorie voor de lijnpiloot) en “classroom theory training”, waarbij je met een ervaren instructeur in kleine groepen de theorievakken overloopt en vragen kan stellen. Deze periode kan je ook combineren met werken als je voor work&study kiest.

Antwerpen – Advanced training

Na je timebuilding leer je met instructeur vliegen door enkel op je instrumenten (IFR training) te vertrouwen. Dit laat je toe om in de wolken en bij slecht weer te vliegen. Daarna komen de fases waarbij je met een tweemotorig vliegtuig leert vliegen en voer je enkele uren met een instructeur uit in een acrobatisch vliegtuig om te leren hoe je een vliegtuig uit een benarde positie recupereert.

CPL License

Na het behalen van de aparte modules als privaat piloot, instrumentvliegen en het vliegen met meermotorige vliegtuigen, volg je een korte gevorderde praktische opleiding om je vergunning om te zetten naar die van “commercial pilot”: er wordt nog strenger gekeken naar het precies uitvoeren van de vlucht om op het minimum niveau van een beroepspiloot te kunnen presteren.

Enhanced APS MCC

De APS-MCC (multi-crew course to airline pilot standards) is de laatste grote stap in je opleiding. Alle modules die je hiervoor hebt doorlopen waren gericht op de basistechnieken van het vliegen, aangevuld met instrumentvliegen en vliegen met meermotorige vliegtuigen. In de APS-MCC leer je die vergaarde kennis en vaardigheden toepassen in een vliegtuig dat met twee piloten moet worden gevlogen. Je leert tijdens de APS-MCC in teamverband vliegen en zet je eerste stappen in de echte wereld van die van een lijnpiloot. Bij Skywings kozen we ervoor om je de meest uitgebreide APS-MCC opleiding te geven die je, naast het behalen van de vereiste diploma’s ook maximaal voorbereidt op een interview bij een airline. Daarom kozen we voor de “Enhanced APS-MCC”. APS staat voor Airline Pilot Standards en is een kwaliteitsmerk voor MCC opleidingen die specifiek gericht zijn op het vliegen van een middelgrote jet (zoals Airbus of Boeing). In deze module stap je samen met je “flight mate” aan boord van onze eigen Airbus simulator en breng je een vlucht van A naar B tot een goed einde. Deze training bestaat uit de minimale 40 uur op onze eigen simulator, verdeeld over 10 missies, maar daarna nemen we je mee naar Amsterdam waar we je nog twee sessies van vier uur meenemen op een volwaardige “full motion” simulator die normaal enkel wordt gebruikt voor piloten van luchtvaartmaatschappijen en de bewegingen van het echte vliegtuig heel realistisch nabootst.

Interview training

Na het behalen van je vereiste diploma’s voorzien we twee dagen interview-training. Deze training is speciaal ontworpen voor Skywings door een psycholoog en een actieve lijnpiloot. Zij bereiden je op een interactieve manier voor op je eerste airline interview.

We keep you ready until you find your 1st job!

Na het afstuderen kom je automatisch terecht in ons unieke “after-care” programma. Dit programma zorgt dat je gedurende drie jaar al je nodige vergunningen kosteloos geldig kan houden tijdens je zoektocht naar een job. Daarnaast houden we je skills up-to-date door je 2 jaar lang maandelijks kosteloos te laten trainen op onze Airbus simulator met instructeur en kan je ook gebruik maken van onze Diamond 42 simulator. Op deze manier zorgen we ervoor dat je altijd scherp staat voor je eerste job interview.

Ons after-care programma is uniek in Europa. Geen enkele andere school biedt haar studenten de kans om na afstuderen vergunningen en skills kostenloos geldig te houden.

Vanaf mijn eerste dag was ik onder de indruk van de professionaliteit en vooral de motivatie van al het personeel. Met veel ervaring uit decennia in de commerciële luchtvaart, kan elke lesgever van een student een professionele en bekwame piloot maken. Door hun open en uitstekende communicatie zorgen ze voor een ideale sfeer om hard te werken, maar vooral om van elke vlucht te genieten. Daarom zijn ze naar mijn mening de beste school!

Arnaud Cherlet
Airbus A320 Eerste Officier, Brussels Airlines

Vanaf het eerste moment dat ik met Skywings in contact kwam, viel mij de erg professionele, directe en deskundige manier van communiceren op. Tijdens het hele verloop van de opleiding, waarin je les krijgt van erg deskundige instructeurs, voel je je gewaardeerd en word je stap voor stap voorbereid op het professionele leven van een piloot. Een erg belangrijke extra dimensie is de professionele begeleiding op zoek naar je eerste job in de cockpit.

Anton Van Steenbergen
Airbus A320 Eerste Officier, Brussels Airlines

Ik heb erg genoten van mijn opleiding bij Skywings. Je krijgt er niet alleen de allerbeste training, maar je wordt er ook begeleid door professionals uit de luchtvaartindustrie. Je voelt je gewaardeerd en krijgt de kans om jezelf te ontwikkelen en de allerbeste te worden, zowel professioneel als persoonlijk. Er heerst een ontspannen sfeer zodat je jezelf kunt zijn in een aangename en vriendelijke omgeving.

Frederic Dewandel
Airbus A320 Eerste Officier, Brussels Airlines

Verder lezen?

Kan ik piloot worden?
Onze filosofie
Selectieprocedure
Hoe kandidaat stellen?
Scholarship

Klaar om je droom waar te maken?