Alle artikels

Vind ik wel een job als piloot wanneer ik nu met de opleiding start?

De luchtvaart is het afgelopen anderhalf jaar zelden positief in het nieuws gekomen en al zeker niet wanneer het over een job als piloot gaat. Is het dan wel verstandig om nu aan een opleiding tot lijnpiloot te starten en hoe jobzeker ben je dan? Welke rol speelt de unieke “after care” van Skywings, het gratis nazorg-programma om afgestudeerde piloten op peil te houden?

D
E
L
E
N

De feiten

Als we naar België kijken als het over het verlies van pilotenjobs gaat door de COVID-crisis, bleef de schade beperkt, zeker voor jonge piloten. Er zijn in de Belgische luchtvaartmaatschappijen geen jonge piloten ontslagen, gelinkt aan COVID-19. De ontslagen zijn gevallen bij de oudere populatie van lijnpiloten in luchtvaartmaatschappijen die passagiers vervoeren onder de vorm van vervroegde pensioenstelling. Er is en er wordt in sommige maatschappijen die passagiers vervoeren wel nog steeds gebruikt gemaakt van tijdelijke werkloosheid gedurende een aantal dagen per maand. Het aantal dagen tijdelijke werkloosheid is wel gedaald, zeker in het zomerseizoen van 2021.

Belgische vrachtmaatschappijen hebben het afgelopen jaar tientallen piloten aangenomen, sommige daarvan ook jonge, net afgestudeerde piloten.

Cargo airplanes
België kent ook meerdere maatschappijen die vracht vervoeren (ASL Airlines Belgium, Challenge Airlines, Air Belgium). Deze maatschappijen hebben de afgelopen jaren tientallen piloten aangenomen, sommige daarvan ook jonge, net afgestudeerde piloten.

De vooruitzichten

Als we kijken naar de evoluties in de luchtvaart, zien we een stabiele heropleving die sneller gaat dan voorzien. De Verenigde Staten heeft intussen ook beslist om vanaf het najaar weer gevaccineerde toeristen uit Europa toe te laten, hetgeen voor een explosie in de boekingen voor vliegtuigtickets heeft gezorgd. Kortom, de nood om te reizen is niet verminderd.

De maatschappijen die het snelst heropleven zijn de low-cost maatschappijen. Zij hebben weinig tot geen gebruik gemaakt van staatssteun en hadden voldoende cashreserves om deze crisis zonder al te veel kleerscheuren door te komen. Maatschappijen zoals WizzAir en RyanAir hebben dan ook al hun plannen bekend gemaakt voor de komende jaren om verder te groeien. Daar horen veel piloten bij. Jonge piloten, want deze maatschappijen vissen typisch uit de vijver van de piloten die net de pilotenschool hebben verlaten.

Ryanair Recruitment
Ryanair heeft op 12 juli 2021 aangekondigd dat ze in de komende jaren 2000 piloten zullen nodig hebben. Ook Wizzair, een andere Europese low-cost airline kondigde deze zomer aan 4600 piloten te willen aannemen tussen nu en 2030.

Rekruteringsgolven: het antwoord van Skywings zit in “after care”

Rekrutering bij luchtvaartmaatschappijen gaat typisch in golven. Een luchtvaartmaatschappij die passagiers vervoert zet traditioneel haar piloten het meest in tijdens het zomerseizoen (van maart tot oktober). Men zal dan ook proberen zorgen dat piloten tegen die periode operationeel zijn, hetgeen wil zeggen dat zij alle interne training binnen de maatschappij zoals de “type rating” doorlopen hebben. Typisch zal het rekruteringsproces starten in het najaar voorafgaand aan dat zomerseizoen. Bij vrachtmaatschappijen en maatschappijen die privé-jets opereren is de vraag meer gespreid doorheen het jaar.

Wat van groot belang is voor een afgestudeerd piloot op die een interview komt is hoe fris de theorie en de praktijk in het geheugen zitten. Een pas afgestudeerde piloot die net in een golf zit van rekruteringen, zou daardoor dus voordeel kunnen hebben ten opzichte van een piloot die al eventjes is afgestudeerd.

Wat van groot belang is voor een afgestudeerd piloot die op een interview komt is hoe fris de theorie en de praktijk in het geheugen zitten.

Hier heeft Skywings Flight Training een antwoord op: After Care. Die is ontstaan om twee mogelijke obstakels bij het vinden van een job op te lossen:

1: De jaarlijkse kosten die gepaard gaan bij het geldig houden van de vliegvergunningen.

Bij Skywings houden wij gratis je vergunningen geldig tot drie jaar na afstuderen. Dit neemt een grote financiële stress weg en verzekert dat de kandidaat-piloot altijd de juiste papieren heeft om ergens te solliciteren.

2: Het verlies van vaardigheid voor afgestudeerde piloten die al lange tijd niet meer gevlogen of geoefend op een vliegsimulator hebben.

We stoppen niet bij het revalideren van vergunningen omdat we weten dat dat niet volstaat om uit te blinken bij een job interview. We brengen onze studenten gedurende twee jaar maandelijks terug naar onze Airbus simulator om te oefenen op procedures, samenwerking in crew-verband, complexe beslissingen nemen en om het basisvliegen te onderhouden. Ze doen dit met een gekwalificeerde instructeur die ervaring heeft in het rekruteren van piloten. Zo zorgen we ervoor dat een afgestudeerde Skywings piloot altijd scherp blijft staan.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze opleidingsprogramma’s? Bekijk dan zeker de pagina over ons programma of registreer je voor onze opendeurdag.

Pieter Brantegem

Boeing 747 piloot en Vlieginstructeur

Klaar om je droom waar te maken?